-->

Selasa, 11 September 2012

hadist tentang wanita

19 Hadist Rasullah SAW Mengenai Wanita

titik-rahayuningsihTitik Rahayuningsih  
  1. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

  2. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

  3. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

  4. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripa

    1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, “Ibu lebih penyayang daripada bapak dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia”.

    da susunya diberi satu kebajikan.

  5. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

  6. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama orang yang sentiasa menangis karena takut kepada Allah dan orang yang takut kepafa Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

  7. Barangsiapa membawa hadiah, barang atau makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

  8. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

  9. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

  10. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

  11. Aisyah berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah, “Suaminya. “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah, “Ibunya”.

  12. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

  13. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

  14. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

  15. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

  16. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

  17. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

  18. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.







    Kumpulan-kumpulan hadist tentang "Wanita".

    1. Hadits Tentang Istri Menolak Suaminya Dalam Hubungan Seksual

    "Dari Abu Harairah ra. berkata, bersabda Rasulullah SAW : Apabila seorang suami mengajak istrinya ke tempat tidur, maka istrinya membantah ajakan suaminya, maka suaminya marah sepanjang malam itu, maka sepanjang malam itu pulalah malaikat-malaikat terus-menerus mengutuki si istri itu". (HR. Bukhori - Muslim)

    2. Hadits Tentang Wanita Menyambung Rambut dan Memakai Sanggul
    "Dari Asma'ra berkata: seorang wanita datang kepada Nabi SAW dan bertanya: Ya, Rasulullah putriku erkena penyakit panas (sehingga rontok rambutnya dan kini ia akan saya kawinkan, apakah boleh saya sambung rambutnya? Jawab Nabi:

    Allah melaknat orang wanita yang menyambung rambutnya dan yang disambung dan minta disambung". (HR. Bukhori - Muslim)

    "Dan dari Ibn Umar ra. berkata: Bahwasanya Rasulullah SAW telah melaknat wanita yang menyambung rambutnya dan yang minta disambung, dan yang membuat tahi lalat palsu dan yang minta dibuatkan". (HR. Muttaafaqun Alaihi)


    3. Hadits Tentang Wanita Mencukur Alis, dan Membuat Tahi Lalat Palsu
    "Dan dari Ibn Mas'ud berkata: Allah telah melaknat wanita yang telah membuat tahi lalat palsu dan yang minta dibuatkan, dan yang memotong alisnya, memangur giginya serta yang membuat kecantikan dengan merusak buatan Allah. Maka ada seorang yang menegur Ibn Mas'ud dalam keterangannya itu, Jawab Ibn Mas'ud, mengapa saya tidak akan mengutuk orang yang telah dikutuk oleh Rasulullah SAW, sedangkan telah disebutkan dalam kitab Allah SWT. Apa yang dibawa kepadamu oleh Rasulullah maka terimalah dan apa yang dilarang kepadamu darinya, maka tinggalkanlah". (HR. Bukhori - Muslim)

    4. Hadits Tentang Meminang Wanita Yang Sudah Dipinang Orang Lain
    "Dari Uqbah bin Amir ra. bahwa Rasulullah SAW bersabda: Orang mu'min adalah saudara orang mu'min yang lain. Maka tidak halal bagi seorang mu'min menjual barang yang sudah dibeli saudaranya, dan tidak halal pula meminang wanita yang sudah dipinang saudaranya, sehingga saudaranya itu meninggalkannya". (HR. Jama'ah)

    "Dan dari Abu Hurairah ra. dari Nabi SAW beliau bersabda: Jangan hendaknya lelaki meminang wanita yang sudah dipinang saudaranya, sehingga saudaranya itu meninggalkannya (tidak jadi)". (HR. Ahmad dan Muslim)

    5. Hadits Tentang Wanita Masuk Neraka Sebab Menyiksa Kucing
    "Dari Ibn Umar: Rasulullah bersabda: Seorang wanita disiksa karena kucing yang ditahannya sampai mati kelaparan, maka wanita itu masuk neraka". (HR. Bukhori)

    6. Hadits Tentang Kelembutan Wanita
    "Abu Hurairah ra. berkata: Bersabda Rasulullah SAW: Berpesan-pesan baiklah kamu terhadap perempuan karena wanita itu terjadi dari tulang rusuk yang bengkok maka kalau kau paksa meluruskannya dengan kekerasan pasti patah, dan jika kau biarkan tentu tetap bengkok, karena itu berpesan-pesan baiklah terhadap wanita itu". (HR. Bukhori dan Muslim)





Tidak ada komentar:

Posting Komentar